وبلاگ و مقالات

از کجا بفهمیم کمپرسور (موتور) کولر گازی (اسپلیت) سوخته

نوشته شده: محمد شمس 10:06 چهارشنبه 19 آذر 1399

از کجا بفهمیم کمپرسور (موتور) کولر گازی (اسپلیت) سوخته

یکی از مواردی که باعث می شود کولرگازی عملکرد صحیحی داشته باشد، سرویس به موقع آن است. چنانچه کولر گازی در زمان مناسب سرویس و نگهداری شود، عمر مفید تجهیزات و دستگاه افزایش پیدا می کند. کمپرسور از اجزا سیکل تبرید است و یکی از مشکلاتی که در کولر گازی یا اسپلیت وجود دارد سوختن کمپرسور می باشد. چنانچه به هر دلیلی کمپرسور بسوزد، کولر گازی از خود سرمایی تولید نمی کند و می بایستی علاوه بر تحمیل هزینه بالا، زمان زیادی را نیز جهت تعویض آن صرف نماییم.

اکثر وقت‌ها دلیل سوختن کمپرسور کولر گازی عدم سرویس و نگهداری صحیح آن است. در این مقاله قصد داریم علا‌ئم سوختن کمپرسور کولر گازی را نام برده تا در صورت بروز مشکل در جهت رفع آن اقدام نمایید.

علائم سوختن کمپرسور کولرگازی چیست؟


  • پریدن یا قطع مکرر کلید مینیاتوری

زمانی که کلید برق اصلی یا فیوز را وصل می‌کنید و کلید مینیاتوری به طور مکرر می‌پرد، احتمال سوختن کمپرسور وجود دارد.

  • عدم ارتعاش یا نداشتن لرزش کمپرسور

زمانی که کولرگازی را روشن می‌کنید و هیچ ارتعاش و لرزشی در کمپرسور احساس نمی‌کنید، میتوان گفت که ممکن است خازن یا سیم پیچ کمپرسور سوخته باشد.

  • نداشتن سرمای کافی در محیط 

زمانی که کلید برق اصلی یا فیوز را وصل نمودید و بعد از گذشت چند دقیقه، کولرگازی فضا را خنک نکرد و هیچگونه ارتعاشی در کمپرسور مشاهده نگردید، به احتمال زیاد کمپرسور کولر سوخته است.

 

علت سوختن کمپرسور کولرگازی چیست؟


  • نوسانات برق (ولتاژ نا مناسب)

اگر برق ورودی به دستگاه نوسان زیادی داشته باشد، کارکرد کمپرسور با اختلال مواجه می شود. زیرا سیم‌پیچ داخل کمپرسور جریان زیادی کشیده و این موضوع باعث ذوب شدن عایق لاکی سطح سیم‌پیچ شده که این خود باعث اتصال کوتاه و در نهایت سوختن کمپرسور کولر گازی می‌شود .

  • معیوب بودن سیم پیچ

اگر سیم لاکی استفاده شده در سیم پیچ از نوع نامرغوب و بی کیفیت باشد، یا اینکه در حین سیم پیچی معیوب شده باشد، همین امر موجب اتصال سیم پیچ با بدنه و یا اتصال کوتاه شده که در نهایت منجر به سوختن کمپرسور می‌شود .

معیوب بودن سیم پیچ کمپرسور کولر گازی

  • کم شدن گاز تبرید یا مبرد

  در صورتی که مبرد کولر گازی در سیستم کافی نباشد و یا مقدار شارژ مبرد در اثر نشتی کم شده باشد، به دلیل بالا رفتن دمای سیم پیچ، امکان سوختن کمپرسور وجود دارد.

  • کثیفی پنل خارجی (کندانسور)

 اگر یونیت خارجی کولر گازی به دلیل گرد و غبار کثیف شده باشد و سیستم تبرید نتواند گرمای مبرد را به بیرون دفع کند، فشار و دمای گاز داخل موتور (کمپرسور) بالا می‌رود. با بالا رفتن فشار مبرد، کمپرسور جریان کشیده و باعث سوختن سیم پیچ کمپرسور میگردد.

  • عدم وکیوم صحیح و کامل دستگاه (وجود هوا در سیستم)

اگرکولرگازی بعد از نصب یا تعمیر، کاملا وکیوم نشده باشد؛ هوای موجود در داخل سیکل برودتی علاوه بر کاهش ظرفیت برودتی دستگاه و آسیب رساندن به قطعات مکانیکی، باعث اسیدی شدن روغن کمپرسور شده و این موضوع منجر به از بین رفتن لاک‌های روی سیم‌پیچ و در نتیجه اتصال کوتاه و سوختن کمپرسور می‌گردد.

 علائم و دلایل سوختن کمپرسور یا موتور کولر گازی

پیشنهاد می‌گردد هنگامی که کولر گازی را روشن می‌کنید و متوجه می‌شوید که باد خنکی از آن خارج نمی‌شود، ضمن بررسی موارد فوق در صورتی که احتمال می‌دهید کمپرسور سوخته باشد، کولر گازی یا اسپلیت را خاموش کرده و با تکنسین های فنی تماس بگیرید.

سرویس به موقع کولر گازی را هیچ گاه فراموش نکنید و اهمیت آن را جدی بگیرید و در این زمینه می‌توانید از مشاوره فنی تکنسین‌های شرکت فنی و مهندسی نیک تهویه به صورت رایگان بهره‌مند گردید.

روش تست کمپرسور کولر گازی یا اسپلیت با اهم متر




مطالبی که ممکن است علاقه‌مند باشید

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

01:12 چهارشنبه 15 مرداد 1399
پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

09:19 پنجشنبه 10 مهر 1399
نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

14:39 شنبه 12 مهر 1399
چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

12:45 سه شنبه 22 مهر 1399
چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

13:38 سه شنبه 22 مهر 1399
انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

16:22 چهارشنبه 23 مهر 1399