وبلاگ و مقالات

جت هیتر و انواع آن چیست؟

نوشته شده: مهندس نعمت الله اعرابیان 15:56 دوشنبه 17 آذر 1399

جت هیتر و انواع آن چیست؟

جت هیتر چیست؟


جت هیترها یکی از انواع تجهیزات سیستم های صنعتی می باشند و جهت گرمایش و بالا بردن دمای محیط هایی مانند (کارگاه های ساختمانی، کارخانجات، سوله های بزرگ، انبار ها، گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ و طیور، گاراژ ها و پایانه های حمل و نقل های عمومی  و .... )  استفاده می‌شوند.

از ویژگی های مثبت جت هیترها می‌توان به راندمان بالا در تولید حرارت، نصب و راه اندازی ساده و آسان بر روی زمین و ارتفاع (سقف) اشاره نمود. کیفیت بالای قطعات آن فاکتورهایی است که باعث شده این هیتر صنعتی در زمینه سیستم گرمایشی نرخ فروش بالایی را به خود اختصاص دهد.

مزایا جت هیترها


جت هیترها نسبت به سیستم های گرمایشی صنعتی دیگر مزیت های زیادی دارند، ازجمله مهم ترین آنها شامل

  • سهولت در نصب وراه اندازی
  • سرویس ، نگهداری و تعمیر آسان
  •  راندمان حرارتی بالا 
  • افزایش دمای محیط در زمان کم
  •  قابلیت اتصال به ترموستات محیطی را دارند و از این طریق می توان به صورت خودکار دمای سالن را کنترل کرد.

معایب جت هیترها


  • ایمنی پایین در بهره برداری
  • کاهش اکسیژن محیط (خطر در سلامت موجودات زنده مانند انسان ها ، حیوانات وگیاهان)
  • تخلیه محصولات احتراق در فضای (درمدل های بدون دودکش)
  • کاهش محسوس رطوبت
  • عدم یکنواختی دما در فضا (فضاهای نزدیک به دهانه خروجی بسیار گرم وغیر قابل بهره برداری است)

 انواع جت هیترها


به طور کلی از نظر ابعاد و نوع سوخت مصرفی (گازی، گازوئیلی، برقی، دوگانه سوز وگاز مایع) به مدل های متنوعی تقسیم  می شوند؛ از این رو کاربر می تواند با توجه به نیاز، امکانات و بزرگی محیط بهترین گزینه را انتخاب کند. البته جت هیترها بر اساس خروجی آلاینده ها در دو مدل دودکش دار و بدون دودکش تولید می شوند که متناسب با محیط مورد استفاده قرار داد.

  • جت هیتر گازی 


سوخت مصرفی این نوع جت هیترها گاز شهری می‌باشد. (حداقل فشار گاز برای کارکرد این دستگاه 25 میلی بار میباشد) استفاده از جت هیترگازی نسبت به هیتر برقی صرفه جویی زیادی را در برق مصرفی باعث می شود. همچنین نوع بدون دودکش این جت هیتر در مقایسه با انواع جت هیتر گازوئیلی آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. جت هیتر های گازی بدون دودکش یکی از پر مصرف ترین و اصلی ترین هیترها در سالن های گلخانه و مرغداری می باشند.

توجه داشته باشید در دامداری و مرغداری هایی که سیستم تهویه و سیرکوله هوای مناسبی وجود نداشته باشد استفاده از جت هیترهای گازی یا گازوئیلی بدون دود کش توصیه نمی شود.    

  • جت هیتر برقی


جت هیترهای برقی توسط المنت حرارت تولید می‌کنند. این نوع جت هیتر نسبت به دیگر هیترها،  مصرف برق بیشتری دارند، اما آلودگی و مشکلات زیست محیطی ندارند. جت هیتربرقی در محیط هایی که سوخت های فسیلی وجود ندارد ، و یا حفظ سلامت هوای محیط اهمیت دارد  پیشنهاد می گردد . ضمنا" از جت هیتر های برقی می توان در فضا های کوچک مانند کانکس ها و اتاق های نگهبانی استفاده نمود. جت هیتر های برقی در دو مدل تکفاز (3 کیلو وات) و سه فاز در ظرفیت ( 15 کیلو وات) تولید و به بازار عرضه می شود.                               

قیمت جت هیتر برقی

  • جت هیتر گازوئیلی


دستگاه گرمایش جت هیتر گازوئیلی مانندجت هیتر گازی از سوخت فسیلی به عنوان عامل تولید گرما استفاده می‌کند. جت هیتر گازوئیلی دارای دو مدل بدون دودکش و دودکش دار است. برخی از مدل های این جت هیترها مجهز به باک و برخی هم بدون باک هستند. استفاده از هیتر گازوئیلی در مشاغلی که گاز شهری در دسترس نباشد بیشترین کاربری را دارد.

لازم به ذکر است که جت هیترها با توجه به متراژ و موقعیت کاربری فضا که قرار است از آن استفاده شود، انتخاب می‌شود.                                           

  • جت هیتر دوگانه سوز


این نوع جت هیترها تلفیقی از جت هیتر گازی و گازوئیلی است و علاوه بر این که با گاز طبیعی (شهری) می‌تواند کارکند با سوخت گازوئیل نیز قابلیت کار کردن را دارد، جت هیتر دوگانه سوز کابرد فراوانی برای بسیاری از فضاها و مناطقی که با افت فشار،کمبود یا نبود گاز مواجه هستند دارد. این هیتر مقایسه با دیگر جت هیترها قیمت زیاد تری دارد و در دو مدل دودکش دار و بدون دودکش در ظرفیت های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند.

قیمت و خرید جت هیتر گازی و گازوئیلی

  •  جت هیتر گاز مایع  (گاز LPG)


این نوع هیتر نسبت به جت هیتر گازسوز (گازشهری) در ظرفیت پایین و ابعاد کوچکتری تولید و به بازار عرضه می‌شود. کاربرد و مزیت اصلی جت هیتر گاز مایع، حمل آسان آن است و می‌توان در صنعت ساختمان و پروژه ها جهت خشک کردن مصالح کارشده در ساختمان و همچنین جهت نصب سقف های کشسانی استفاده نمود.لازم به ذکر است که این نوع هیترها بدون دودکش هستند. جت هیتر گاز مایع علاوه برمصرف سوخت پایین، مصرف برق بهینه و راندمان حرارتی خوبی دارند. کاربرد این نوع جت هیترها در مناطق و مکان هایی که لوله کشی گاز شهری در دسترس نیست بسیار مفید است. جهت کارکرد این هیتر لازم است کپسول گاز مایع را به دستگاه وصل کنید.  

  • جت هیتر بدون دودکش


استفاده از جت هیترهای بدون دودکش در گلخانه یا سالن پرورش گیاه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چون محصولات گلخانه ای از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به راحتی تحت تاثیر گاز های سمی حاصل از احتراق پژمرده شده و از بین می روند.

جت هیترهای بدون دودکش باعث می شود تمامی گاز های سمی حاصل از احتراق به مکان مورد نظر انتشار یابد، برای بهره گیری از جت هیتر بدون دودکش باید مکان مورد نظر، دارای سیستم هواکش و تهویه باشد. حجم بالای این گازها می تواند باعث خفگی انسان، دام و طیور و یا حتی گیاهان شود و به همین دلیل بیشتر جت هیتر را در مکانی قرار می دهند که دارای سیستم تهویه و هواکش مناسب باشد.

  • جت هیتر دودکش دار 


جت هیتر های دودکش دار نوعی از هیترهای صنعتی می باشد که برای تولید حرارت و گرمایش پاک و سالم (بدون آلاینده) در محیط مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع جت هیترها بیشتر در گلخانه یا سالن پرورش گل و گیاه  استفاده می‌شود و بهتر است که از نوع دو موتوره باشد؛

 در جت هیترهای دو موتوره، از محیط بیرون اکسیژن مصرفی دستگاه تأمین میگردد. برای این منظور باید کانال کشی صورت بگیرد تا اکسیژن مورد نیاز برای آتش گرفتن سوخت از بیرون توسط الکتروموتور دوم مکش گردد. در واقع الکترو موتور دوم به جای استفاده از اکسیژن سالن، اکسیژن بیرون را به داخل جت هیتر مکش می کند. استفاده از جت هیتر دو موتوره در سالن هایی توصیه می‌شود که تهویه آن سالن ضعیف بوده و یا اینکه سطح اکسیژن هوای آن پایین است.

ضمنا " می توان با قراردادن جت هیتر در محیط خارج وهدایت هوای گرم به داخل مانع از کاهش سطح اکسیژن وافزایش آلودگی در محیط داخل شد .

تعیین ظرفیت جت هیتر


هنگام خرید جت هیتر باید دقت نمود که هر کدام از جت هیترها راندمان حرارتی، توان، مصرف برق و مصرف سوخت مختلفی دارند که با توجه به شرایط محل، باید انتخاب شود. مثلا انتخاب جت هیتر برای مرغداری با توجه به متراژ و موقعیت فضا نسبت به گلخانه یا کارگاه ساختمانی متفاوت است. این تفاوت صرفا به ظرفیت گرمایش خلاصه نشده، و به مدل، نوع سوخت و مصرف برق آن هم اختصاص می یابد.

برای محاسبه دقیق ظرفیت جت هیتر ها لازم است متناسب با شرایط محیط خارج ، شرایط طرح داخل ، سطح وجنس دیوارهای خارجی و نیز میزان هوای تهویه ونفوذی اقدام نمود. اما بر مبنای تجارب بدست آمده وبرحسب ضخامت وجنس سطوح خارجی به ازای هر مترمکعب فضای داخل  30 الی 60 کیلوکالری بر ساعت ظرفیت حرارتی در نظر گرفته می شود .

منابع:

جمع آوری شده توسط دپارتمان و گروه فنی و مهندسی شرکت نیک تهویه

WWW.KnoxRentals.com

WWW.drapertools.com

برداشت از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.

برای بهره گیری از خدمات، مشاوره و دریافت راهنمایی از گروه متخصصان شرکت فنی مهندسی نیک تهویه کمک بگیرید.



مطالبی که ممکن است علاقه‌مند باشید

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

01:12 چهارشنبه 15 مرداد 1399
پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

09:19 پنجشنبه 10 مهر 1399
نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

14:39 شنبه 12 مهر 1399
چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

12:45 سه شنبه 22 مهر 1399
چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

13:38 سه شنبه 22 مهر 1399
انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

16:22 چهارشنبه 23 مهر 1399