وبلاگ و مقالات

سرویس و نگهداری کولر آبی شامل چه کارهایی می شود؟

نوشته شده: محمد شمس 15:34 چهارشنبه 17 دی 1399

سرویس و نگهداری کولر آبی شامل چه کارهایی می شود؟

با گرم شدن هوا باید به فکر راه اندازی سیستم سرمایشی باشیم، با توجه به هزینه های بالا در کولر گازی و خشک بودن بعضی از مناطق کشور از لحاظ آب و هوایی، تعداد مصرف کنندگان کولر آبی در کشور ما از نسبت فراوانی بیشتری برخوردار است. کولر آبی یک سیستم سرمایشی تبخیری است؛ بنابراین نمی توانیم در مناطق دارای رطوبت نسبی بالا (شهرهای شمالی و جنوبی کشور که نزدیک دریا قرار گرفته اند) از آن استفاده کنیم.

چرا کولر آبی را باید سرویس کنیم؟


برای افزایش عمر مفید یک دستگاه بهتر است آن را به طور منظم و به صورت دوره ای سرویس کنیم، کولر آبی دستگاهی است که قبل از فرارسیدن فصل گرما معمولا سرویس و راه اندازی می‌شود و این کار باعث عملکرد بهتر و راندمان بیشتر دستگاه و همچنین موجب صرفه جویی در مصرف آب و برق خواهد شد. برای جلوگیری از هر گونه آسیب فیزیکی و بالابردن عمر دستگاه پیشنهاد می‌شود در پایان فصل تابستان نسبت به تخلیه آب موجود در آن و قطع نمودن برق ورودی کولر اقدام گردد.

سرویس کردن کولر چه زمانی انجام شود؟


معمولا سرویس کولر آبی قبل از شروع فصل گرما انجام می‌شود و بهتر است بعد از راه اندازی، هر 2 الی 3 هفته یک بار از کولر بازدیدی به عمل آید. چراکه ممکن است تسمه کولر دچار خوردگی و ایجاد صدا شود و یا شلنگ‌های توزیع آب دچار گرفتگی شده باشند، همچنین روغن کاری قطعات متحرک کولر (یاتاقان‌ها)، بهتر است حداقل 15 روز یکبار انجام شود.

در این مقاله گروه فنی و مهندسی نیک تهویه قصد دارد شما را با مراحل سرویس کردن کولر آبی بیشتر آشنا کند.

داخل کولر آبی چیست

چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟


خاموش کردن کولر و قطع برق آن

ابتدا قبل از انجام هر عملیات سرویس کاری روی کولر آبی، از خاموش بودن کولر و قطع برق کولر مطمئن شوید. برای این منظور می‌توانید از ولت متر و یا در صورت نبود آن، از فازمتر استفاده کنید.

تعویض پوشال کولر

در صورتی که پوشال های کولر آبی فرسوده شده باشند، بهترین مکان برای رشد باکتری و قارچ ها است. زیرا به دلیل مرطوب بودن پوشال و تاریک بودن محیط داخل کولر، رشد قارچ‌ و باکتری ها به سرعت صورت می‌پذیرد.

ابتدا دریچه های کولر را از بدنه جدا کرده و شبکه های سیمی که برای نگهداری پوشال ها استفاده می شوند را باز کنید. پوشال ها را بیرون آورده و توسط یک فرچه سیمی بدنه دریچه های کولر را تمیز کنید تا تمامی رسوبات آن از بین برود. سپس پوشال های جدید را خیس کرده و روی دریچه های کولر قرار دهید  و شبکه های سیمی را به آن ها ببندید .

توجه داشته باشید که پوشال کولر متناسب با ظرفیت کولر  خریداری شود. پیشنهاد می گردد پوشال های کولر آبی را هر 2 سال یک بار تعویض کنید.

شست و شوی کولر

تمامی قسمت های کولر از جمله ستون ها و کف کولر با استفاده از یک فرچه سیمی تمیز کرده و رسوبات و کثیفی های روی بدنه را پاک نمایید، خروجی آب کف تشتک کولر (زیر آب) را بازکنید تا آب کثیف از آن خارج شود. همچنین توری زیر پمپ آب را تمیز شسته تا آب به راحتی وارد پمپ شود، در انتها بعد از شستن کامل کولر آبی، درپوش کف کولر را ببندید و کولر را از آب پر کنید.

اجزای کولر آبی

شست و شوی حلزونی کولر

داخل قطعات کولر آبی پر از گرد وغبار است. با روشن کردن کولر، ذرات گرد و غبار به سمت کانال و حلزونی هدایت شده و در فضای خانه پخش خواهد شد. بهتر است قبل از روشن کردن و سرویس کولر، داخل حلزونی تمیز شود.

 تمام حلزونی‌ها قابلیت شست و شو ندارند. فقط آن دسته حلزونی‌هایی که دارای خروجی تخلیه آب هستند را می‌توانید بشویید.

گریس کاری دینام کولر

دینام باعث چرخش پروانه کولر، و فرآیند گردش هوا می‌شود. هنگام سرویس کولر، دینام را گردگیری، تمیز و به خوبی گریس کاری کرده و اتصالات سرسیم های متصل به آن را بررسی کنید.

جعبه برق کولر

جعبه تقسیم برق کولر، اصولا در دیواره ثابت و یا در زیر سقف کولر که کم ترین آبریزش را دارد نصب می‌شود. این قسمت را بررسی کنید که دچار فرسودگی و آسیب دیدگی نشده باشد. حتما قبل از روشن کردن کولر از سالم بودن جعبه تقسیم برق کاملا مطمئن شوید.

تسمه کولر

تسمه کولر را با دست بچرخانید و مطمئن شوید فرسوده نباشد و سطح آن سالم و بدون پارگی است. در صورت مشاهد کوچک‌ترین مشکل در تسمه باید آن را تعویض کنید؛ زیرا در مرور زمان عملکرد پروانه و دینام را دچار مشکل میکند.

روغن کاری یاتاقان های کولر

در دو سر محور مرکزی پروانه کولر، قطعه ای به نام یاتاقان قرار دارد. خشک شدن یاتاقان ها باعث ایجاد صداهای ناهنجار و اختلال در عملکرد پروانه می‌شود. بنابراین بهتر است که یاتاقان ها را تمیز و سپس آن ها را هر 15 روز یکبار روغن کاری کنید.

پمپ آب کولر

پمپ کولر فرآیند چرخش آب را انجام میدهد و در نهایت باعث خیس شدن پوشال‌ کولر میشود. بنابراین بهتر است پمپ آب کولر را که شامل: ورودی و خروجی آب، شلنگ و سبد است کاملا تمیز نگهدارید.

سیستم توزیع آب در کولر

سیستم توزیع آب موجب خیس شدن پوشال می شود، بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که هیچ مانعی موجب گرفتگی شلنگ یا لوله های توزیع آب نشده باشد. بهترین روش جهت تمیز کردن و رسوب زدایی داخل شلنگ ها، استفاده از یک فنر نازک است که معمولا آن را باید در داخل شلنگ یا لوله ها فرستاد .     

شناور کولر  

شناور کولر میزان آب ورودی به کولر را کنترل میکند. در صورتی که شناور کولر تنظیم نباشد، آب یا بیش از حد وارد کولر می شود که موجب سر ریز شدن آب شده و یا اگر کمتر از حد استاندارد باشد به پمپ آب فشار آمده و پوشال ها به حد کافی مرطوب نمی‌شوند.

توجه کنید که شناور به موقع آب را قطع و یا وصل کند در صورتی که شناور عملکرد درستی نداشته باشد باید آن را تعویض کنید.

بررسی برزنت کولر

برزنت کولر، هدایت باد را به داخل کانال ها برعهده دارد، و باعث جلوگیری از انتقال ارتعاش از کولر به کانال های ساختمان می شود. که از دهانه کولر به کانال متصل میشود. توجه داشته باشید که برزنت باید فاقد پارگی باشد زیرا پاره شدن برزنت باعث تخلیه هوای خنک تولید شده در محیط بام و کاهش ظرفیت کولر میشود.

کولر آبی سلولزی چیست و عملکرد آن چگونه است؟



مطالبی که ممکن است علاقه‌مند باشید

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

01:12 چهارشنبه 15 مرداد 1399
پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

09:19 پنجشنبه 10 مهر 1399
نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

14:39 شنبه 12 مهر 1399
چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

12:45 سه شنبه 22 مهر 1399
چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

13:38 سه شنبه 22 مهر 1399
انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

16:22 چهارشنبه 23 مهر 1399