وبلاگ و مقالات

کاربرد و عملکرد کویل آبگرم داکت اسپلیت چیست؟

نوشته شده: محمد شمس 10:25 چهارشنبه 05 آذر 1399

کاربرد و عملکرد کویل آبگرم داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت‌ها یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع (گرمایشی سرمایشی) بشمار میروند که در فصل گرم سال باید تنظیمات سرمایش و در فصل سرد سال تنظیمات گرمایش آن‌ها انجام شود .

همان طور که در مقاله های گذشته توضیح دادیم :

داکت اسپلیت‌ها از دو قسمت یونیت داخلی (هوا ساز) و یونیت خارجی (کندانسور) تشکیل شده‌اند.

یونیت داخلی به صورت توکار درون سقف نصب میشود و با استفاده از کانال کشی یا فلکسی ( کانال یا لوله‌های آکاردئونی ) هوا را به اتاق‌ها انتقال می‌دهد.

یونیت خارجی از مبدل حرارتی (کندانسور یا اواپراتور) و کمپرسور ، کویل ، فن و فیلتر تشکیل شده است که گرمای محیط ساختمان را توسط مبرد به هوای بیرون منتقل می‌کند.

کندانسور و اواپراتور هر دو مبدل حرارتی هستند و از کویل و یک فن تشکیل شده اند که ماده فریون یا گاز فریون در آنها جاری است. در تابستان اواپراتور، عمل سرمایش را توسط مبرد انجام میدهد. اما در زمستان با فعال شدن شیر چهار طرفه مخصوص، وظیفه اواپراتور و کندانسور عوض میشود و کویل جاساز شده در یونیت داخلی، گرمایش را تامین میکند.

عملکرد گرمایشی داکت اسپلیت به سه صورت انجام میگیرد.

گرمایش این سیستم  به گونه ایست که یک کویل آب گرم در یونیت داخلی نصب میشود و آب گرم مورد نیاز برای این کویل از طریق سیستم حرارت مرکزی موتورخانه و یا از طریق پکیج دیواری یا هیت پمپ تامین می‌شود.

با نصب کویل آبگرم، نیاز به روشن کردن کمپرسور دستگاه در فصول سرد نیست و تنها فن یونیت داخلی با مصرف ناچیز نیروی برق، جریان هوا را از بین فین های کویل عبور میدهد و هوای گرم را به داخل خانه پرتاب میکند.

کویل آبگرم را میتوان در جلو یا پشت یونیت داخلی نصب کرد و گرمایش محیط را از این طریق فراهم نمود. نصب کویل آبگرم در پشت دستگاه معایبی دارد و میتواند به مرور موجب آسیب به سیستم داکت اسپلیت بشود.

شماتیک عملکرد کویل آبگرم داکت اسپلیت

از جمله معایب نصب کویل آبگرم در پشت دستگاه:


  • گرم شدن بدنه
  • اتلاف گرما
  • از بین رفتن کیفیت بلبرینگ ها
  • امکان دفرمه شدن بلوور
  • دسترسی سخت تر به فیلتر مکش دستگاه
  • پایین آمدن راندمان
  • پایین بودن سرعت هوا در کانال برگشت

 

گرمایش داکت اسپلیت از طریق موتورخانه


هوا توسط فن، از بین کویل آب گرم یونیت داخلی داکت اسپلیت عبور می‌کند، کویل آب گرم و فن موجود در دستگاه، هوای گرم مورد نیاز برای ساختمان را تامین میکند. آب گرمی که برای عملکرد گرمایشی این سیستم مورد نیاز است از موتورخانه فراهم میشود و توسط پمپ به کویل فرستاده میشود. فن‌ها با عبور دادن هوا از روی کویل‌ها باعث گرم شدن آن شده و در نتیجه این هوا از طریق کانال‌ها در بخش های مختلف ساختمان توزیع شده و فضای آن را گرم میکند.

گرمایش داکت اسپلیت از طریق پکیج دیواری


در این روش آب گرم کویل از طریق پکیج گرمایشی، تامین می‌شود. با استفاده از پکیج که در داخل هر واحد ساختمان نصب می‌شود؛ دیگر نیازی به موتورخانه برای تامین آب گرم نمی‌باشد.

گرمایش داکت اسپیلت از طریق پمپ حرارتی یا هیت پمپ (کمپرسور)


منظور از سیستم پمپ حرارتی یا هیت پمپ در واقع همان سیکل تبرید می باشد بدین ترتیب که اواپراتور و کندانسور این سیکل تبرید بنا بر لزوم فصل سال، متناوبا نقش هم دیگر را ایفا می‌کنند. ساختار پمپ حرارتی تفاوت چندانی با یک سیستم تراکمی تبریدی ندارد. به جزء این که دارای شیر چهار راهه مخصوصی است که متناسب با فصل، جهت جریان مبرد را معکوس می‌کند.

گرمایش داکت اسپیلت از طریق پمپ حرارتی یا هیت پمپ (کمپرسور)

به زبان ساده داکت اسپیلت در حالت زمستانی ( گرمایش)، پمپ حرارتی مبرد بخار شده  را به پنل داخلی ارسال و توسط فن، گرما را به داخل ساختمان پرتاب می‌کند. سپس مبرد مجددا به پمپ حرارتی برگشته و این سیکل تکرار میشود.

یکی از محاسن بزرگ سیستم هیت پمپ توسط کمپرسور این می باشد که سیستم دیگر نیاز به مولد آب گرم مانند پکیج یا موتورخانه ندارد و مشکلاتی از قبیل هواگیری دیگر نخواهد داشت.

بزرگ ترین مشکل استفاده از سیستم کمپرسور در حالت گرمایش، مصرف بالای برق داکت اسپلیت است.

باید به این نکته توجه داشت که راندمان بالای سیستم گرمایشی با گاز و کمپرسور تا دمای ( صفر تا مثبت پنج ) درجه سانتی گراد است و زمانی که دمای محیط بیرون، از این دما پایین تر بیاید یعنی دما به زیر صفر برسد؛ راندمان دستگاه شدیدا  افت می‌کند و دستگاه باد گرم نمی‌زند.

کویل آب گرم داکت اسپلیت و مشخصات فنی


کویل آبگرم از لوله‌های مارپیچ مسی تشکیل شده است که می‌تواند به صورت دو ردیفه و سه ردیفه قرار بگیرد. جریان آب گرم از درون لوله مسی سایز (8/3 اینچ در کوئل آب گرم سه ردیفه) و لوله با قطر (2/1 اینچ برای کوئل دو ردیفه) عبور می‌کند.  با عبور هوا از بین کویل آب گرم توسط فن، محیط ساختمان گرم می‌شود. بر روی لوله‌ها، فین‌های مسی یا آلومینیومی به ضخامت 150 میکرون و به صورت موجدار  قرار گرفته‌اند. این فین‌ها می‌توانند فین های معمولی یا بلوفین باشند. فین‌های بلوفین بر خلاف فین های معمولی، در برابر خوردگی مقاوم هستند.

بیشتر کویل‌های آب گرم در سیستم داکت اسپلیت کاربرد دارند. در واقع برای کاهش هزینه‌های مصرف برق داکت اسپلیت در فصل سرما و تامین هوای گرم، کویل ابگرم طراحی شده است. در کویل آبگرم، به جای استفاده از انرژی برق از انرژی گاز برای تأمین گرمایش استفاده می‌شود.

کویل آب گرم داکت اسپلیت و مشخصات فنی




مطالبی که ممکن است علاقه‌مند باشید

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

01:12 چهارشنبه 15 مرداد 1399
پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

09:19 پنجشنبه 10 مهر 1399
نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

14:39 شنبه 12 مهر 1399
چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

12:45 سه شنبه 22 مهر 1399
چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

13:38 سه شنبه 22 مهر 1399
انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

16:22 چهارشنبه 23 مهر 1399