وبلاگ و مقالات

انواع فیلترهای استفاده شده در کولرهای گازی و اسپلیت

نوشته شده: فاطمه زین الدینی 16:07 چهارشنبه 07 آبان 1399

انواع فیلترهای استفاده شده در کولرهای گازی و اسپلیت

کولرهای گازی در صنعت تبرید از جایگاه خاصی برخوردارند که با جذب و انتقال گرما توسط مبرد به محیط بیرون باعث خنک شدن فضا میگردند. کولرهای گازی با استفاده از فیلترهای یونی و آنتی باکتریال، ذرات گرد و غبار معلق در هوا را به خود جذب کرده و با از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در فضا سبب پاک سازی هوای محیط می‌شوند. همچنین از مزایای فیلترهای موجود در کولر گازی، می‌توان به از بین بردن بوی ناشی از سیگار، سوختن شمع و آلاینده‌ها اشاره کرد.

پیش ‌فیلتر چیست؟


اکثر دستگاه‌های تهویه‌ مطبوع مجهز به فیلترهایی هستند که قادر به جذب ذرات بزرگ معلق موجود در هوا (برگ، مو، پر پرندگان و ... ) هستند. این فیلترها معمولاً به راحتی قابل تعویض، شست و شو و استفاده مجدد می‌باشند. پیش‌فیلترها تنها برای به دام‌ انداختن ذرات بزرگ طراحی شده‌اند. پیش‌فیلترها در جذب بسیاری از بوها و ذرات ریز که سایر انواع فیلترها می‌توانند به راحتی آنها را حذف کنند، ناکارآمد هستند.  

انواع فیلترهای کولر گازی- اسپیلت


فیلتر نانو نقره

نقره دارای ویژگی‌های ضد میکروبی عالی (بسیار شبیه به کربن فعال) است.  نانو نقره با قطر ۱۰۰ نانومتر جهت تصفیه هوا مناسب است فیلتر نانونقره با آزاد کردن یون‌های نقره باعث از بین بردن باکتری‌ها می‌شود. نقره نه تنها باکتری‌ها را می‌کشد، بلکه مانع رشد میکروب‌، ویروس و قارچ می‌شود. تکنولوژی بکار گرفته شده در فیلترهای نانو نقره، با جذب میکروب‌ها توسط سلول‌های موجود در فیلتر، آن‌ها را از بین می‌برد.

فیلتر نقره کولرگازی و اسپلیت

فیلتر کربن اکتیو Activated Carbon Filters

برای از بین بردن بوها و آلاینده‌های موجود در محیط خانه بهترین نوع فیلتر در کولر گازی کربن اکتیو است. این فیلترها، دارای یک سطح زغال پوشیده شده با اکسیژن جهت باز کردن میلیون‌ها منفذ میکروسکوپی بین اتم‌های کربن است. این منافذ‌ میکروسکوپی قادر به جذب و به دام انداختن آلاینده و بو هستند. برخلاف پیش‌فیلترها، فیلترهای کربن اکتیو زمانی که منافذ باز اتم های کربن پر شده باشند، نمی‌توانند مورد استفاده‌ی مجدد قرار بگیرند و باید تعویض شوند.

فیلترهای کربن اکتیو Activated Carbon Filters

فیلتر شارژ الکترو استاتیک  

فیلتر شارژ الکترواستاتیک دارای بافتی از الیاف الکترواستاتیکی می‌باشد که در برابر طیف گسترده‌ای از ذرات کوچک موجود در هوا مقاوم است. این فیلتر، ذرات کوچک یونیزه ‌شده را جذب کرده و هنگام نصب فیلترهای الکترواستاتیک لازم است به نحوه جانمایی آن‌ها دقت کنید. ذرات ریز جذب شده با ایجاد اصطکاک و تولید الکتریسیته‌ی ساکن در سطح فیلتر امکان جذب بیشتری از ذرات موجود در جریان هوا را در مقایسه با فیلتراسیون مکانیکی فراهم می‌کند. فیلترهای الکترواستاتیک نسبت به سایر فیلترهای بکارگرفته شده در سیستم‌های تهویه مطبوع در برابر ذراتی مانند دود سیگار، گرد و غبار، کپک، گرده و پرز، مؤثرتر عمل می‌کنند.

فیلترهای شارژ الکترواستاتیک  کولر گازی

فیلترهای ضد میکروب  Antimicrobial Air Filters

بسیاری از فیلترهای بکار گرفته شده در کولرهای گازی پرتابل ، با ترکیبات ضدمیکروبی قادر به نابودسازی میکروارگانیسم‌ها و متوقف کردن رشد آنها، مجهز می‌باشند.

همچنین با به کارگیری ساختار زیرلایه و الیاف الکترواستاتیک شارژ شده می‌توان در به دام انداختن مؤثر مولکول‌های مضر موجود در هوا از این فیلترها استفاده نمود.

این فیلترها را می‌توان به طور متناوب تمیز نمود، اما شارژ الکترواستاتیک و اثرات ضدمیکروبی در هر مرتبه کاهش خواهد یافت. تعویض فیلتر ضد میکروب به طور منظم می‌تواند علاوه بر عملکرد بهتر فیلترها، کاهش حضور کپک و هاگ در محیط تهویه شونده و عوامل آلرژی زای تحریک کننده را به همراه خواهد داشت.

فیلترهای هپا  HEPA 

فیلتر هپا لایه‌‎ای از الیاف پلیمری به هم فشرده‌ شده است که منافذ ریزی دارد، این منافذ ریز باعث می‌شوند ذرات معلق بزرگ‌تر از 0.03 میکرون در فیلتر باقی بمانند ولی هوا به راحتی از آن عبور کند. فیلترهای هپا در زمینه های پزشکی، آزمایشگاهی و صنعتی کاربرد دارند.  اکثر این فیلترها قابل شست و شو نیستند؛ بنابراین با تکان دادن یا عبور جریان هوای شدید می توان آن ها را تمیز کرد.

فیلترهای فایبر گلاس Fiberglass Filter

این نوع فیلتر ها از الیاف شیشه ای به هم پیوسته (فایبرگلاس) تشکیل شده‌اند، فیلترهای فایبرگلاس به صورت صفحه‌ای (پد) یا رول در ابعاد مختلف عرضه میگردند. معمولا فیلترهای فایبر گلاس قبل از فیلترهای کیسه ای و هپا نصب میشوند. فیلترهای‌ فایبرگلاس علاوه بر اینکه در کولرهای گازی استفاده می‌شوند، به طور گسترده در‌ هواسازها، کارخانجات داروسازی، بیمارستان ها نیز کاربرد دارند.

کلام آخر


با افزودن یک فیلتر ساده به دستگاه‌های تهویه مطبوع (کولر گازی، داکت اسپلیت کانالی و کولر گازی پرتابل) می توان علاوه بر داشتن هوایی با دما و رطوبت مناسب، از کیفیت هوای بالایی نیز بهره مند گردید.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی فنی رایگان می توانید با کارشناسان نیک تهویه تماس حاصل نمایید همکاران ما با کمال میل پاسخگوی سوالات شما بزرگواران می باشند.

فیلترهای ضد میکروب  Antimicrobial Air Filters

سرویس نگهداری کولر گازی و شستشوی فیلتر



مطالبی که ممکن است علاقه‌مند باشید

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

01:12 چهارشنبه 15 مرداد 1399
پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

09:19 پنجشنبه 10 مهر 1399
نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

14:39 شنبه 12 مهر 1399
چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

12:45 سه شنبه 22 مهر 1399
چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

13:38 سه شنبه 22 مهر 1399
انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

16:22 چهارشنبه 23 مهر 1399