وبلاگ و مقالات

ظرفیت سنجی کولر گازی و ضرورت انجام آن

نوشته شده: مهدی تقی زاده 11:01 شنبه 03 آبان 1399

ظرفیت سنجی کولر گازی و ضرورت انجام آن

ظرفیت سنجی کولر گازی و ضرورت انجام آن  


هنگام خرید کولر گازی دغدغه پرداخت هزینه برق مصرفی هم وجود دارد. اکثرا استفاده از کولر گازی را هر چند هزینه بالایی داشته باشد را ترجیح می‌دهند.

البته در مورد میزان مصرف برق این دستگاه راهکارهایی بسیار کاربردی وجود دارد  اگر کولر گازی از نوع اینورتر باشد می‌توانید مصرف برق کولرهای اینورتر را تا حد زیادی کاهش دهید. برای اطلاع از روش‌های کاهش مصرف برق کولر گازی می‌توانید از کارشناسان نیک تهویه نیز راهنمایی بگیرید.                                                                  

قبل از خرید، ظرفیت سنجی کولرگازی و محاسبات دقیق ظرفیت اسپلیت بسیار مهم است. زیرا اگر دستگاه از نظر ظرفیت مناسب محیط نباشد و انتخاب کولرگازی بر حسب متراژ انجام نشود، دستگاه با توان بالا کار می‌کند و اگرغیر اینورتر باشد موتور اکثر مواقع روشن خواهد بود که به موتور دستگاه فشار وارد می‌شود. همنین در صورت عدم تطابق ظرفیت کولرگازی با محیط، فضای موردنظر به شکل مناسبی خنک نمی‌شود. حتی اگر ظرفیت بالاتر از حد استاندارد نیز خریداری کنید، میزان سرمایش متناسب اتاق نخواهد بود. کارشناس فنی می‌توانند براساس اطلاعات دقیق و تجربه‌ای که دارند، بهترین ظرفیت کولرگازی را پیشنهاد دهند.                                                                              

ظرفیت سنجی کولر چگونه انجام میشود؟


ظرفیت و توان سرمایش کولرهای گازی، معمولا به واحد BTU/H سنجیده می‌‎‌شود. این واحد در واقع میزان گرما را سنجش می‌کند؛ به این معنا که چه میزان BTU/H گرما در فضا تولید می‌شود  و می‌بایست به سرمایش تبدیل شود. بنابراین برای محاسبه‌ی ظرفیت کولر گازی لازم است میزان BTU مورد نیاز افراد، متراژ و ... را جمع کنید و ظرفیت مناسب کولرگازی را به دست آورید.

 برای محاسبه ظرفیت کولر کازی چه عواملی را باید در نظر بگیرید؟   


                                                              

  1. متراژ

براساس هر متر از متراژ فضای مورد نظر، میزان BTU ظرفیت در نظر گرفته می‌شود که این میزان به عوامل دیگری مانند آفتاب‌گیربودن محیط ، کاربری، میزان رفت و آمد، دفعات باز و بسته شدن درب‌ها و دمای شهر نیز بستگی دارد. معمولا به ازای هر متر از متراژ محیط، از 450 تا 900 BTU ظرفیت در نظر گرفته می‌شود.   

  1. شرایط آب و هوایی

آب و هوای شهرها را می‌توان به سه دسته ی معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری تقسیم کرد.میزان BTU مورد نیاز برای سرمایش دستگاه‌ها متغیر است:

دمای شهر تا 37 درجه‌ی سانتی‌گراد (معتدل) : 450 الی 500 BTU/H                                                   

دمای شهر تا 43 درجه‌ی سانتی‌گراد (نیمه گرمسیری) : 500 الی 650 BTU/H                                                    

دمای شهر تا 54 درجه‌ی سانتی‌گراد (گرمسیری) : 600 الی 900 BTU/H          

  1. نوع کاربری ساختمان

کاربری محیط برای انتخاب کولر گازی اهمیت زیادی دارد. محیط مورد نظر شما برای نصب کولرگازی ممکن است یکی از موارد زیر باشد که از نظر ظرفیت سنجی با هم تفاوت دارد:                                                                                 

برای سالن، اتاق خواب، اداره و دفتر کار، مسجد، بانک، آرایشگاه مردانه یا زنانه، تالار، داروخانه، کافه، رستوران، فروشگاه و ... سنجش ظرفیت تفاوت دارد. برای محیط ‌هایی همانند فرش فروشی، آرایشگاه و فضاهایی که دارای رطوبت و یا ذرات معلق زیادی است، نیاز به کارشناسی وجود دارد.       

  1. عایق بندی محیط

عایق‌یندی محیط، درزبندی درب و پنجره‌ها، دفعات باز و بسته شدن درب ، میزان رفت و آمد، طبقه‌‌ی ساختمان محل مورد استفاده کولرگازی، آفتاب‌گیر بودن محیط در انتخاب ظرفیت کولرگازی اهمیت دارد و ممکن است لازم باشد براساس هر متر از محیط، میزان BTU بیشتری در نظر بگیریم.                   

  1. تعداد کاربران

هر فرد گرمایی در محیط تولید می‌کند که می‌بایست این میزان گرما از طرف کولرگازی به سرما تبدیل شود. بنابراین باید میزان BTU گرمای افراد نیز محاسبه و به ظرفیت کولر اضافه شود. معمولا هر فرد 500 BTU/H گرما تولید می‌کند و مثلا اگر در محیط 4 نفر حضور خواهند داشت، میزان 2000 BTU/H باید به ظرفیت کولرگازی اضافه شود.

  1. تاثیر دستگاه‌های که در محیط وجود دارد در ظرفیت سنجی

اینکه چه دستگاه‌هایی و به چه تعداد در محیط استفاده می‌کنید نیز مهم است، زیرا دستگاه‌های برقی و الکترونیکی گرمای بیشتری تولید می‌کنند. برای مثال در اداره‌ها که تعداد کامپیوترها زیاد است، به ازای هر کامپیوتر باید 200 BTU به ظرفیت دستگاه اضافه شود تا کولرگازی بتواند این میزان گرما را به سرمایش تبدیل کند.

جهت کارشناس فنی فضا و انتخاب مناسب سیستم تهویه با ما تماس بگیرید.

ظرفیت سنجی کولر گازی و محصولات سرمایشی و گرمایشی




مطالبی که ممکن است علاقه‌مند باشید

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

01:12 چهارشنبه 15 مرداد 1399
پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

09:19 پنجشنبه 10 مهر 1399
نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

14:39 شنبه 12 مهر 1399
چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

12:45 سه شنبه 22 مهر 1399
چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

13:38 سه شنبه 22 مهر 1399
انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

16:22 چهارشنبه 23 مهر 1399