وبلاگ و مقالات

پمپ سیرکولاتور یا سیرکوله و انواع آن چیست

نوشته شده: محمد شمس 11:22 شنبه 17 آبان 1399

پمپ سیرکولاتور یا سیرکوله و انواع آن چیست

پمپ سیرکولاتور (پمپ جریانی) چیست؟ 


پمپ سیرکولاتور پمپی است که از آن برای به گردش در آوردن یک سیال درون یک سیکل بسته استفاده می‌شود. این نوع دستگاه از دو قسمت اصلی موتور و پمپ تشکيل شده است. و در دو نوع "يک فاز" و "سه فاز" در بازار وجود دارد و پمپ آن از نوع "گریز از مرکز" (سانتريفیوژی) است

پمپ سیرکولاتور از متداول‌ترین پمپ در سیستم‌های حرارت مرکزی ساختمان و تهویه مطبوع است. به پمپ‌های سیرکولاتور، پمپ سیرکوله نیز گفته می‌شود. سیرکوله به معنای چرخش و گردانیدن است؛ بنابراین، طبیعی است که پمپ سیرکولاتور هم وظیفه‌ی گرداندن سیال (آب گرم و یا آب سرد) را در سیستم‌های مختلف مثل سیستم حرارت مرکزی ساختمان و یا سیستم تهویه مطبوع برعهده داشته باشد.

این پمپ زیرمجموعه‌ی پمپ‌های سانتریفیوژ است که سیالات را تا دمای ۱۰۰ الی ۱۳۰ درجه سانتیگراد پمپاژ می‌کند. این پمپ‌ها اغلب برای تأمین آب داغ در سیستم‌های گرمایش مرکزی و گردش آب داغ در سیستم‌های آب گرم خانگی مثل مدار آبگرم شوفاژ ، و یا برای سیرکوله آب، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بدنه پمپ‌های سیرکولاتور خطی را از چدن و یا استیل ساخته می‌شود. پروانه آن‌ها هم از استیل، چدن و برنج است. با توجه به جنس بدنه و پروانه، هر نوع پمپ سیرکولاتور برای مصارف و کاربری‌های مشخصی استفاده می‌شود و دور موتور آن‌ها چیزی بین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (RPM) است.

 ویژگی‌ پمپ‌های سیرکولاتور


  • پمپ‌های سیرکولاتور کم‌صدا هستند.
  • مصرف انرژی‌ در پمپ سیرکولاتور بهینه است.
  • در رده‌بندی انرژی A و B قرار می‌گیرد.
  • نصب آسان و هزینه‌های نگهداری پایینی دارند .

تنوع مدل و سایز در پمپ‌های سیرکولاتور بسیار بالا است. سایز پمپ سیرکولاتور از نیم اینچ تا شش اینچ است. این پمپ‌ها در دو نوع تکفاز و سه فاز و تک دور، دودور، سه دور، چهار دور موجود می‌باشند.

انواع پمپ‌های سیرکولاتور


پمپ‌های سیرکولاتور از نظر مقدار آب دهی (دبی) و مقدار فشاراستاتيک (هدپمپ) به پمپ خطی و پمپ زمینی تقسیم می‌شوند. پمپ‌های سیرکوله با قدرت‌ کم (مقدار دبی و هد کم)، پمپ‌های خطی و پمپ‌های سیرکوله با قدرت زياد (مقدار دبی و هد زياد)، پمپ‌های زمينی نام دارند.

انواع پمپ آبگرم سیرکولاتور یا سیرکوله

تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی

 پمپ سیرکولاتور خطی:  


پمپ‌های سیرکولاتور خطی را با توجه به مقدار آب دهی و هد کم و به دلیل سبکی، می‌توان روی لوله نصب کرد. امتداد ورودی و خروجی آب نسبت به هم در یک راستا قرار می‌گیرند و به همین علت این نوع پمپ‌ها را (خطی یا هوایی) می‌گویند.

پمپ سیرکولاتور خطی برای از سیستم گرمایش حرارت مرکزی یا مدار گردش آبگرم مصرفی ساختمان برای به گردش درآوردن آبگرم در مدار بسته استفاده می‌کند. این پمپ‌ها در ساختمان‌های کوتاه و یا با ارتفاع متوسط کاربرد دارند.

اجزای پمپ خطی

پمپ‌های سیرکولاتور زمینی:


پمپ‌های زمینی، موتور و پمپ بزرگی دارند. به علت وزن زیاد، نصب آنها باید بر روی زمین و روی "فونداسیون" انجام شود.

بخش و اجزای پمپ سیرکولاتور

اجزاء و قطعات پمپ‌های سیرکولاتور


  • الکترو موتور (از نوع آسنکرون قفس سنجابی، سیم پیچ استاتور به برق تک فاز و سه فاز، با سرعت 1500 یا 3000 دور در دقیقه (RPM) می‌چرخند).
  • یاتاقان (برای تراز نگه داشتن دقیق محور پمپ‌ها استفاده میشود.)
  • پروانه ( از نوع گریز از مرکز است و ساخت آن از جنس فولاد، برنج، چدن، کایوچو، پلاستیک، آلومینیوم و … امکان پذیر است . )
  • کاسه نمد (از نفوذ آب به داخل یاتاقان‌ها جلوگیری می‌کند.)
  • دهانه تخلیه (پمپ سیال را به سیستم لوله‌کشی میراند.)
  • دهانه مکش ( محل ورود سیال به داخل پمپ است )
  • شفت یا شافت یا محور (از جنس استیل بوده و پروانه روی آن نصب می‌شود.)
  • کوپلینگ (در پمپ‌های خطی انتقال حرکت از الکتروموتور به محور پمپ توسط یک کوپلینگ فنریو در پمپ‌های زمینی توسط یک کوپلینگ لاستیکی ارتباط محور پمپ و الکتروموتور صورت میگیرد .)

کاربرد پمپ‌های سیرکولاتور


  • پمپ آب گرم:در مواقعی که برای تأمین آب گرم مصرفی، از مبدل حرارتی و یا از منابع کوئلی آب گرم استفاده شود، باید از یک پمپ آبگرم برای سیرکولاسیون آب گرم شوفاژ استفاده کرد.
  • پمپ برگشت آبگرم مصرفی:این پمپ با به گردش در آوردن آب گرم در داخل لوله‌ها و مخزن آب گرم، کمک می‌کند که همیشه آب گرم در کمترین زمان در دسترس باشد.
  • پمپ گردش آب شوفاژ:از این پمپ‌ها زمانی استفاده می‌شود که به گردش آب گرم در سیستم گرمایش مرکزی و یا به گردش آب در سیستم آب گرم خانگی نیاز داشته باشیم میشود.

سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد در دما‌های (۱۰+) تا (۱۳۰) درجه سانتی‌گراد از پمپ‌های سیرکولاتور خطی با بدنه و پروانه از جنس استیل، جهت جا‌به‌جایی انواع سیال‌های شیمیایی، صنعتی و سیستم‌های شستشو در صنعت استفاده می‌شود. کاربری پمپ‌های سیرکولاتور مختلف را می‌توان در سیستم‌های شستشوی صنعتی، سیستم‌های گرمایشی خانگی، سیستم‌های سرمایشی خانگی، سیستم‌های گرمایشی صنعتی و سرمایشی صنعتی هم یافت. از این پمپ‌ها در استخر‌ها، پکیج و شوفاژ‌ها هم استفاده می‌شود. پمپ سیرکولاتور از پر‌مصرف‌ترین و متداول‌ترین پمپ‌ها در صنعت تأسیسات هستند.

لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان شرکت نیک تهویه با ما تماس بگیرید.

فیلم آموزشی انواع پمپ سیرکولاتور




مطالبی که ممکن است علاقه‌مند باشید

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تهویه مطبوع چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

01:12 چهارشنبه 15 مرداد 1399
پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

پکیج دیواری، نحوه کار، مزایا و انتخاب بهترین پکیج

09:19 پنجشنبه 10 مهر 1399
نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

نحوه کار پرده هوا و مزایای استفاده از آن چیست

14:39 شنبه 12 مهر 1399
چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

چیلر تراکمی هواخنک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

12:45 سه شنبه 22 مهر 1399
چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

چیلر تراکمی آب خنک و انواع برج خنک کننده چیست؟

13:38 سه شنبه 22 مهر 1399
انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

انواع کندانسور چیلر هوا خنک و آب خنک چیست

16:22 چهارشنبه 23 مهر 1399